Olej rzepakowy czy słonecznikowy? Sprawdź, który wybrać!

Olej rzepakowy czy słonecznikowy? Sprawdź, który wybrać!

Tłuszcz to doskonałe źródło energii, dlatego nie może go zabraknąć w Twojej diecie. W polskiej kuchni niemal codziennie przemycany jest on do dań w postaci oleju rzepakowego bądź oleju słonecznikowego. Oba te produkty mają bardzo cenne właściwości, jednak znacznie różnią się od siebie. Niestety rzadko kiedy konsumenci mają tego świadomość, przez co wybór podejmowany jest zazwyczaj przypadkowo. Warto jednak poznać je nieco bliżej. Dzięki temu będziesz mógł w pełni wykorzystać właściwości, jakie oferują te tłuszcze roślinne. Czytaj dalej i sprawdź, który olej powinieneś wybrać – rzepakowy czy słonecznikowy?

Czym jest olej słonecznikowy?

Olej słonecznikowy to tłuszcz roślinny wytłaczany z nasion słonecznika. Jest jasnożółty i zazwyczaj pozbawiony zapachu. To, co w nim najistotniejsze to jednak jego cenne właściwości. Produkt ten uważany jest bowiem za bogate źródło nasyconych i nienasyconych kwasów tłuszczowych. Zawiera przede wszystkim duże ilości omega-6 i niewielką ilość omega-3. Należy jednak przez to uważać z jego spożyciem, gdyż zbyt duża dawka omega-6 może mieć niekorzystny wpływ na zdrowie. W jego składzie znajduje się też prowitamina A, witamina E oraz fitosterole.

Olej słonecznikowy występuje w postaci rafinowanej i nierafinowanej. Jest to bardzo istotny czynnik, na który powinieneś zwrócić uwagę przed zakupem. Olej rafinowany poddawany jest bowiem dokładnemu oczyszczeniu, a następnie działaniu wysokiej temperatury, która pozwala uzyskać wysoką temperaturę dymienia. W rezultacie produkt zostaje pozbawiony smaku, zapachu i wartości odżywczych. Lepiej jest więc zdecydować się na olej nierafinowany. Co prawda nie nadaje się on do smażenia, jednak ma wiele zalet. To przede wszystkim bogate źródło składników odżywczych, dzięki czemu pozytywnie wpływa na zdrowie. Oto kilka przykładów korzystnego działania oleju słonecznikowego:

– wspomaga walkę z nadwagą,

– wspiera działanie układu sercowo-naczyniowego, a w szczególności regulację poziomu cholesterolu (redukcja złego, a zwiększenie dobrego cholesterolu),

– pomaga obniżyć ciśnienie,

– działa przeciwzapalnie, co chroni przed rozwojem nowotworów,

– wspomaga regulację poziomu cukru,

– może zapobiegać kamieniom nerkowym,

– działa antybakteryjnie.

Dlaczego olej słonecznikowy nie nadaje się do smażenia?

Wiele osób zastanawia się nad tym, dlaczego olej słonecznikowy nie nadaje się do smażenia. Warto więc odpowiedzieć na to pytanie. Jak już wiesz, w przypadku tego tłuszczu roślinnego wysoka temperatura powoduje ulatnianie się wszystkich cennych wartości odżywczych. Nie jest to jednak najistotniejszy powód, dla którego nie wykorzystuje się oleju słonecznikowego do smażenia.

Otóż okazuje się, że taka obróbka może mieć też niekorzystny wpływ na zdrowie. Wysoka temperatura powoduje rozkład wielonasyconych kwasów tłuszczowych, czego efektem jest wytworzenie się związków rakotwórczych. Olej rafinowany z kolei może wydzielać szkodliwe substancje. Nie oznacza to jednak, że należy całkowicie zrezygnować z oleju słonecznikowego. Jest to bowiem doskonały produkt do sałatek lub też np. wytwarzania domowego majonezu.

Czym jest olej rzepakowy?

Olej rzepakowy to tłuszcz roślinny produkowany z nasion rzepaku. Ma głęboki, żółty kolor i zdecydowanie więcej jednonienasyconych kwasów tłuszczowych i mniej kwasów nasyconych. Wobec tego uważa się, że ma idealny stosunek kwasów omega-3 i omega-6. Dzięki temu jest w pełni bezpieczny dla serca. Zawiera również prowitaminę A, która znacząco wpływa na kondycję skóry i oczu, witaminę K odpowiedzialną za proces krzepnięcia krwi oraz witaminę E, która pozwala zwalczać wolne rodniki i działa przeciwutleniająco. Bardzo cenna jest także zawartość kwasu oleinowego.

Dzięki takiemu doborowi składników olej rzepakowy może korzystnie wpływać na:

– pracę mięśnia sercowego,

– funkcjonowanie układu krwionośnego,

– redukcję poziomu cholesterolu,

– stan nerek,

– stan skóry,

– przeciwdziałanie nowotworom.

Należy jednak zaznaczyć, że wszystkie wymienione wyżej właściwości zależeć będą od sposobu wytwarzania. Jeśli chodzi o olej rzepakowy, to podobnie jak w przypadku oleju słonecznikowego, należy zwracać uwagę na to, czy jest on rafinowany, czy nierafinowany. Tutaj ponownie pod względem korzyści dla zdrowia przeważa ta druga wersja, czyli olej tłoczony na zimno. Uzyskuje się go w wyniku mechanicznego procesu opartego na naturalnym tarciu nasion. To pozwala zachować mu wartościowe składniki odżywcze. Nie ma w nim również żadnych sztucznych substancji.

Zupełnie inaczej sprawa wygląda w przypadku oleju rafinowanego, którego zdecydowanie nie polecamy. Poddanie go procesowi oczyszczania nie pozostaje bez wpływu na jakość produktu. W efekcie po tym zabiegu traci on wszystko to, co najcenniejsze, czyli białko, witaminy oraz minerały. Jest więc bezwartościowy, a do tego również szkodliwy, gdyż nienasycone kwasy tłuszczowe po procesie rafinacji przekształcają się w syntetyczne tłuszcze trans.

Olej rzepakowy czy słonecznikowy – który wybrać?

Pewnie niejednokrotnie zastanawiałeś się nad tym, czy wybrać olej rzepakowy, czy słonecznikowy. Jedni mówią bowiem, że zdrowszy jest ten pierwszy, drudzy z kolei sięgają po drugi. Jaka zatem jest prawidłowa odpowiedź?

Ze względu na najkorzystniejszy skład kwasów tłuszczowych olej rzepakowy uważany jest za zdrowszy, ale uwaga, tak jak już wspominaliśmy – tylko pod warunkiem, że zdecydujesz się na ten nierafinowany, tłoczony na zimno. Można go wykorzystać nie tylko do dań na zimno, ale też do duszenia, pieczenia oraz smażenia. To wszystko ze względu na to, że zawarte w nim jednonienasycone kwasy tłuszczowe są bardziej odporne na niekorzystne zmiany, które zachodzą pod wpływem wysokiej temperatury.

Olej słonecznikowy może być jednak równie korzystny dla zdrowia. Warto bowiem podkreślić, że oba te produkty są bardzo cennymi źródłami nienasyconych kwasów tłuszczowych. Zaleca się więc, by zachować równowagę, dobierając odpowiedni olej do przygotowywanego dania. Pamiętaj także, że jeżeli zależy Ci na zachowaniu wartości odżywczej, to tłuszcze roślinne najlepiej dodawać na końcu obróbki termicznej, tuż przed podaniem. Bardzo ważne jest też, aby podczas zakupów korzystać tylko i wyłącznie ze sprawdzonych źródeł. Wówczas masz pewność, że nabyty przez Ciebie produkt dostarczy Ci cennych składników. Wysokiej jakości oleje tłoczone na zimno znajdziesz w naszym sklepie. Zapoznaj się z jego ofertą i sprawdź, co jeszcze dla Ciebie przygotowaliśmy.

Zostaw Komentarz

* Imię/nazwa
* E-mail: (Not Published)
   Strona internetowa (Site url withhttp://)
* Komentarz
Przepisz kod

Przejdź do góry